SEARCH

ShareThis

Sabtu, 28 Mei 2011

Mencari Jawaban dalam Qur'an

KENAPA AKU DIUJI ?

QURAN MENJAWAB :
"Apakah manusia itu mengira bhw mrk dibiarkan saja mngatakan; "Kami tlh beriman," ("I am full of faith to Allah") sdangkan mrk tdk diuji? Dan sesungguhnya Kami tlh menguji org2 yg sblm mrk, maka ssungguhnya Allah mngetahui org2 yg benar dan, ssungguhnya Dia mngetahui org2 yg dusta."
(Surah Al-Ankabut ayat 2-3)



KNP AKU TAK DPT APA YG AKU IDAMKAN?!!

QURAN MENJAWAB :
"Boleh jd kamu membenci ssuatu pdhl ia amat baik bagimu, dan blh jadi pula kamu menyukai ssuatu, pdhl ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sdg kamu tdk. mengetahui."
(Surah Al-Baqarah ayat 216)



KNP UJIAN SEBERAT INI?!

QURAN MENJAWAB :
"Allah tdk membebani se2org itu mlainkan ssuai dgn ksanggupannya"
(Surah Al-Baqarah ayat 286)



KENAPA RASA FRUSTASI?!

QURAN MENJAWAB :
"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, pdhl kamulah org2 yg paling tinggi derajatnya, jika kamu org2 yg beriman."
(Surah Al-Imran ayat 139)



BGMN AKU MENGHADAPINYA?

QURAN MENJAWAB :
"Dan mintalah pertlgan (kpd Allah) dgn jln sabar dan mengerjakan sholat dan ssungguhnya sholat itu amatlah berat kcuali kpd org2 yg khusyuk"
(Surah Al-Baqarah ayat : 45)
Tiada daya dan upaya kcuali atas pertlgan Allah semata..



APA YG AKU DPT DRPD SEMUA INI?!

QURAN MENJAWAB :
"Ssungguhnya Allah tlh membeli dr org2 mu'min, diri, harta mrk dgn membrikan syurga utk mrk "
(Surah At-Taubah ayat : 111)



KPD SIAPA AKU BERHARAP?

QURAN MENJAWAB :
"Cukuplah Allah bagiku, tdk ada Tuhan slain dari Nya. Hnya kpdNya aku bertawakkal."
(Surah At-Taubah ayat 129)



AKU TAK DPT TAHAN!!!

QURAN MENJAWAB :
"...dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Ssungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."
(Surah Yusuf ayat 12). Yaa Allah ....Mohon jauhkan aku dari berkeluh kesah,.. kesempitan pikiran, kekotoran hati dan dari kemalasan tubuh ini..


Alhamdullillah, semua dapat terjawab oleh Alquran

Tidak ada komentar:

Posting Komentar